Úvod a text AL byl převzat z vydání publikovaného v Londýně v roce 1938 péčí O.T.O. BCM/ANKH.
České vydání 1991, 1997
Problematickou výslovnost a podobu některých slov, jakož i vět, porovnejte s anglickým originálem a faksimile rukopisu, které je přiloženo na konci Knihy.
Š HORUS, Brno 1997
Thanks to Hymenaeus ß, Frater Superior, O.T.O., New York
Translation Š San 1985, 1991, 1996-7
Cover Š Václav Jirásek & San 1996
ÚVOD
I.
Kniha.
1. Tato kniha byla nadiktována v Káhiře ve třech po sobě jdoucích dnech, a to osmého, devátého a desátého dubna 1904 mezi polednem a jednou hodinou odpolední. Autor si říkal Aiwass a prohlásil, že je ťvyslancem Hoor-paar-kraataŤ; totiž, že je poslem oněch sil, které v současné době vládnou této planetě, což bude ještě vysvětleno. Mohl by nějak prokázat, že je vskutku bytostí druhu, jenž je lidské rase nadřazen, a proto má právo mluvit s takovou autoritou? Zřejmě musel předat poznání a moc takové úrovně, že není známo, že by se jí kdy nějaký člověk vůbec přiblížil.
2. Dokazoval toto poznání hlavně tím, že v určitých oddílech užíval šifer nebo kryptogramů, aby rozvedl skutečnosti týkající se vzdálené budoucnosti, včetně některých událostí, které se měly teprve stát, takže žádná lidská bytost si jich pravděpodobně ještě nebyla vědoma; proto se důkaz pravosti toho, co hlásá, nachází v samotném rukopisu. A ten není závislý na svědectví ze světa lidí.
Studium těchto částí, má-li dojít k jejich výkladu, vyžaduje nepochybně vrcholné lidské vědění - a žádá si roků soustředěné pozornosti. Je třeba ještě vykonat velký kus práce. Bylo toho však již objeveno dosti, aby se potvrdilo to, co hlásá; i ten největší skeptik musí připustit, že má pravdu.
Tuto záležitost se vyplatí studovat s pomocí Mistra Theriona, kterého roky usilovného výzkumu přivedly k osvícení.
Na druhé straně je jazyk skoro celé Knihy podivuhodně prostý, jasný a pádný. Nikdo ji nedokáže přečíst, aniž by jí nebyl zasažen až do hloubi své bytosti.
3. Nadlidská moc Aiwasse vychází najevo vlivem jeho Pána a této Knihy v souvislosti s nynějšími událostmi: historie přitom plně podporuje jeho tvrzení. Tyto skutečnosti jsou zřejmé každému; lépe je však pochopí s pomocí Mistra Theriona.
4. Nezkrácené vylíčení událostí, které vedly k předání této Knihy, včetně faksimilií rukopisu a eseje Mistra Theriona bylo uveřejněno v knize ťThe Equinox of the GodsŤ.
II.
Universum.
Tato Kniha vysvětluje universum.
Jeho elementy jsou Nuit - prostor - což jest souhrn možností všeho druhu - a Hadit, kterýkoliv bod, jenž tyto zkušenosti
zakouší. (Tato idea je doslova z důvodu pohodlnosti symbolizována egyptskou bohyní Nuit, zaklánějící se ženou jakožto klenbou noční oblohy. Hadit má za symbol
okřídlený glóbus v srdci Nuit.)
Každá událost je sjednocením nějaké určité monády1 s jednou ze zkušeností, která jí
odpovídá.
ťKaždý muž a každá žena je hvězdaŤ, tedy agregátem takových zkušeností, které se s každou novou událostí neustále mění a
která muže či ženu, ať už vědomě či nevědomě, ovlivňuje.
Každý z nás tedy má své vlastní universum, ovšem jakmile obsáhne všechny možné zkušenosti, stane se pro všechny jediným
universem. To vyžaduje rozšíření vědomí v takové míře, že pojme všechna ostatní vědomí.2
Objekt, který vidíte v tuto chvíli, není nikdy jeden a týž, který vidím já; docházíme k závěru, že jde o ten samý proto, že se vaše zkušenost shoduje s mojí v tolika bodech, že momentální rozdíly našeho
pozorování jsou vlastně zanedbatelné. Jestliže například mezi námi půjde náš společný přítel, uvidíte pouze jeho levou stranu, zatímco já tu pravou; shodneme se
však na tom, že jde o téhož muže, ačkoliv můžeme mít rozdílný názor nejen v tom, kterou část jeho těla vidíme, ale i v tom, co víme o jeho vlastnostech.
Přesvědčení o jeho totožností roste tím rychleji, čím častěji ho vidíme a čím lépe jej poznáváme. Celou tu dobu ale ani jeden z nás nemůže vědět vůbec nic kromě celkového dojmu, který jsme o něm nabyli prostřednictvím našeho rozmyslu.
Výše uvedené řádky představují silně povrchní pokus o vysvětlení systému, který usmiřuje všechny existující filosofické školy.
Tato Kniha formuluje jednoduchý morální kodex.
ťDělej, co ty chceš, ať je cele ZákonŤ.
ťLáska je zákon, láska pod vůlíŤ.
ťNení jiného zákona kromě Dělej, co ty chcešŤ.
To znamená, že každý z nás, hvězd, se má pohybovat po svém správném orbitu, jak nám to naznačuje povaha našeho postavení,
zákon našeho růstu, impuls vycházející z našich předešlých zkušeností. Všechny události teoreticky mají pro každého z nás stejnou právoplatnost - a
každá je z dlouhodobého hlediska stejně důležitá; ale v praxi je pro každého z nás v nějakou danou chvíli právoplatný pouze jeden jediný čin. Povinnost tedy
spatřujeme v tom přiřadit zkušenost oné správné události jednoho momentu vědomí k tomu dalšímu.
Každý čin nebo pohyb jen aktem lásky, sjednocením s jednou nebo druhou částí ťNuitŤ; každý takový akt musí být ťpod
vůlíŤ a musí být zvolen tak, aby naplnil a nikoliv zmařil pravou podstatu bytosti, jíž se týká.
Způsob, kterak toho dosáhnout, je třeba studovat v knize ťMagickŤ4 nebo si vyžádat
osobní instrukci od Mistra Theriona a jeho vybraných asistentů.
IV.
Nový Aeon.
Je výjimečně obtížné pochopit třetí kapitolu této Knihy a u lidí narozených před datem vzniku této knihy (duben 1904) může vyvolávat krajní odpor.
Líčí nám charakteristické vlastnosti údobí, do něhož vstupujeme. Na povrchu se jeví jako šokující. Některé z nich už vidíme hrozivě jasně. Ničeho se nebojte!
Vysvětluje, že jisté obrovské ťhvězdyŤ (neboli agregáty zkušeností) lze chápat jakožto Bohy. Jeden z nich je odpovědný za
osudy této planety v období příštích 2000 let.5
Historie tohoto světa, pokud to víme přesně, zná tři takové bohy: Isis, matku, dobu, kdy bylo universum chápáno jako prostý pokrm, který přichází přímo od ní;
toto období se vymezuje matriarchátem.
Dalším byl Osiris, a to pro období, které se datuje od 500 let př.n.l., kdy platila o universu představa, že se vedle lásky, smrti
a vzkříšení jedná o katastrofu, o metodu, která vede ke zkvalitnění zkušenosti; koresponduje s patriarchátem.
Teď přichází Horus, dítě, jehož prostřednictvím docházíme k pochopení událostí, které jsou důsledkem neustálého růstu, jehož se účastní prvky obou těchto metod, abychom nebyli přemoženi okolnostmi. Současné období nás přivádí k poznání individua jakožto jednotky
společnosti.
Sebe samotné si uvědomujeme v tom smyslu, jak se o tom píše v prvních odstavcích tohoto eseje. Každá událost, včetně smrti,
představuje jenom další organický růst naší zkušenosti, tu jsme si od začátku svobodně zvolili, a tedy také předurčili.
Tento ťbůhŤ, Horus, má z technického hlediska jméno Heru-Ra-Ha a jde o kombinaci dvojčeneckých bohů, Ra-Hoor-Khuita a
Hoor-Paar-Kraata.6 Význam této nauky je záležitostí studia knihy ťMagickŤ. (Jeho symbolem je bůh se sokolí hlavou
sedící na trůně.)
Je vládcem nynějšího dvoutisíciletého období, které započalo rokem 1904. Všude kolem sebe vidíme, jak jeho vláda
zapouští své kořeny. Uvědomte si, jak upadá význam slova hřích, jak roste neznalost a nezodpovědnost za své činy, jak se objevují podivné modifikace
rozmnožovacího pudu společně s tendencí k bisexualitě a obojpohlavnosti, dětinská důvěřivost v budoucnost v podobě noční můry plné katastrof a my nejsme ještě
úplně ochotni udělat všechno pro to, abychom jí učinili přítrž.
Uvažujte o všeobecném rozšíření diktátorských režimů, které je možné jen tehdy, je-li morální růst v plenkách, o rozmachu infantilních kultů jako je komunismus, fašismus, pacifismus, přehnaná péče o zdraví, okultismus v téměř všech podobách, náboženství dohnaná
sentimentem až k bodu úplného vyhynutí.
Uvažujte o popularitě filmů, rozhlasových stanic, fotbalových sázek a hádankářských soutěží, všechny ty prostředky na
oblbování zlobivých dětí, jež nemají kloudného účelu.
Pomyslete na sportovní klání, dětský zápal a šílenství, které vyvolává; celé národy jsou vzrušeny chlapeckými půtkami.
Zamyslete se nad válkou, hrůzami, jež jsou na denním pořádku, a přesto s námi ani nehnou a sotvaže nás trápí.
Jsme děti.
Je na nás, abychom s postupem nového Hórova aeonu, jak bude toto Dítě dospívat, začali všemu tomu určovat hranice souběžně s tím, jak budeme vyrůstat na cestě zákona Thelema pod osvíceným vedením Mistra
Theriona.
V.
Příští stupeň.
Demokracie se otřásá v základech.
Hrůzu nahánějící fašismus, užvaněný komunismus - všechno samé podvody, které v šíleném tanci přeskakují z jednoho konce světa na druhý.
Obkličují nás.
Jsou to předčasné porody Dítěte, nového Hórova aeonu.
Ještě jednou pohne se svoboda v děloze času.
Evoluce provádí své změny antisocialistickými způsoby. ťAbnormálníŤ člověk, který předvídá trend doby, je jen pro smích, je perzekuován a lynčován davem; jenže když přijde krize, on a jeho dědici přežívají.
Dnes se nad námi vznáší nebezpečí, které nemá v historii lidstva obdoby. Potlačujeme individualitu stále častěji a lépe.
Myslím v pojmech davu. Válka už nezabíjí vojáky; zabíjí všechny bez rozdílu. Každé nový návrh zákonného opatření jak nejdemokratičtějších, tak i těch nejautokratičtějších vlád je v podstatě komunismem. Vždy je to omezení. Zacházejí s námi jako imbecilními dětmi. DORA,7
zákony o obchodu, vyhlášky o provozu motorových vozidel, nedělní zácpy, cenzura - nebudou nám už věřit ani tolik, abychom přecházeli silnici dle libosti.
Fašismus je stejný jako komunismus, a k tomu ještě nepoctivý. Diktátoři potlačují umění šmahem: literaturu, divadlo, hudbu, tisk, prostě všechno, co nevyhovuje jejich požadavkům; přesto jen světlo génia hýbe světem. Dav bude zničen masou.
Ustavení zákona Thelema představuje jedinou cestu, jak zachránit individuální svobodu a zajistit budoucnost této rase.
Slovy známého paradoxu Comte de Fénixe: ťAbsolutní vláda státu bude funkcí absolutní svovody každé individuální vůle.Ť Všichni muži a ženy jsou zváni, aby se spolu s Mistrem Therionem spolupracovali na tomto Velikém díle.